MarionvanDam.reismee.nl

Noorder en Zuider eiland van New Zealand

Hoi,

Noorder en Zuider eiland, samen New Zeeland. Twee eilanden zo dicht bij elkaar maar beide zo verschillend van landschap, ondanks dat beide eilanden ontstaan zijn uit een afsplitsing van Australië, vulkaan uitbarstingen en opstuwende aardkorsten. In de afgelopen 7 weken heb ik mijzelf nuttig gemaakt met het onderhoud, aanplanting van bomen en grondwerkzaamheden in natuurparken. De eerste 4 weken afwisselend in Atiu Creek en Waitawa Reginal Park. Beide parken liggen op ongeveer 2 uur rijden vanaf Auckland. Voor de resterende 3 weken ben ik naar het Zuidereiland gegaan. Waar 1 week gepland was voor het Kiwi (geen Kiwi gezien, by the way) natuurreservaat bij Frans Jozefp (plaatsje heet zo!) en in de laatste 2 weken was het afwisselend in Westport en Greymouth.

Voordat ik aan dit vrijwilligers project begon had ik er al een week in Auckland op zitten. Hier ontdekt dat wil je langere afstanden reizen een weekend tekort is daar het openbaar vervoer om ver buiten Auckland te reizen beperkt is qua tijd en er niet dagelijks een bus cq treinverbinding is. In de vier weken op het Noorder-eiland vertrokken we op maandag vanuit Auckland naar het natuurpark om hier dan eind vrijdag middag weer terug te keren. Waar het blijkbaar standaard dan altijd ging regenen. Kortom; vrijwilligers werk met in de weekenden de rest van het land zien is geen combi. In een ander weekend ben ik naar Whangarei geweest en onderweg genoeg gezien om te weten dat het Noorder-eiland heuvelachtig, groen en regenachtig is. Genoeg om te besluiten om niet ieder weekend aan Auckland vast te zitten ben ik 3 weken geleden in een weekend naar het Zuider-eiland te gevlogen. Genoeg tijd voordat ik op maandag opgepikt zou worden om New Brighton, kustplaatsje van Christchurch en Christchurch zelf te zien. Een van de grootste plaatsen van het Zuider-eiland wat zo'n vier en een half jaar geleden getroffen is door een zware aardbeving. Waarvan de schade nog zichtbaar is. Ingestorte gebouwen waarvan de voorgevel met stutwerk overeind staat, opgebroken straten, waarvoorheen winkels waren staan nu containers als alternatief voordat er nieuw gebouwd wordt, maar ook dat wordt er volop. Zo staat er een gloednieuw busstation en de tramlijn in historische stijl vernieuwd.

In New-Zeeland is een aardbeving geen bijzonderheid. De eilanden liggen precies op aardplaten die hier regelmatig verschuiven. Niet dat ik het heb meegemaakt maar om de paar maanden is er een aardbeving waar te nemen. Soms voelbaar, soms niet, maar de aardbeving in Christchurch was de eerste grote in 60 jaar tijd.

Tijdens het vrijwilligers project op het Zuider-eiland was het onderkomen geregeld in het Beach Hostel wat letterlijk aan de Beach gelegen was en wel de Tasmaanse Zee. Ondanks dat het hier onwijs koud was een fenomenaal uitzicht op dit reusachtige water met soms huize hoge golven. Prima plek maar waar je ook buiten was de zandvliegen weten je wel te weten en heb je midden in de winter antie mug nodig om niet lekgeprikt te worden.

Nu deze week even vrijaf om morgen 28 juli naar Sydney te vliegen waar ik vrijdag aan mijn 2de fase van vrijwilligers werk ga beginnen. De eerste 2 weken in Canberra en vervolgens 5 weken in Newcastle waar ik het daarna nog 1 week zelf mag uitzoeken voor ik naar Nepal vertrek, maar dat is pas eind september. Nu op naar het Opera house in Sydney!!

Marion

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active