MarionvanDam.reismee.nl

La Paz, Bolivia

Hola,

Nu maak ik even een sprong vooruit. Ik ben met de Dragoman-groep gisteren in La Paz te Bolivia aangekomen. Woh!!! wat een Mega stad is dit. Het Hotel heet: Estrella Andina, en is super gaaf. Schoon, warme douche en vriendelijke mensen. Maar vooral het interieur en met name de wanden zijn in vrolijke kleuren en landschappen geschilderd.

En over de bouwstijlen: in Peru zie je veel koloniale bouwwerken, hier is het net zo. Althans groter en fleuriger en de huizen/gebouwen hebben hier daken. In sommige plaatsen zie je veel bouwerken/huizen die een dak of afwerking missen. En Waarom? Zolang een huis niet af is hoeft men maar 10% belasting te betalen i.p.v. de 100%. Alle onafgebouwde huizen hebben geen florisante uitstraling, maar zo zien er vele wijken uit en daarbij dan nog de straten zonder stenen of andere afwerking. De werkzaamheden die overal op straat plaats vinden met het drukke verkeer...dat is zo het beeld wat ik hier waarneem.

Vanaf 2 januri t/m gisteren waren 3 reisdagen maar voor m'n gevoel een maand. Vanwege de werkzaamheden die aan de "omgebouwde-truck-naar-bus" uitliepen vertrokken we tegen de middag uit Cusco. Maar geluk voor mij daar er glas uit m'n zonnebril was wat ik nog heb kunnen laten fixen bij de opticien in Cusco.

's Avonds om 20.15u in een onwijs koud Puno aangekomen. Ligt aan het Tikicata meer wat weer aan Bolivia grenst. Hier een overnachting met de dag erop een bezoek aan de Uro's een volk die op een drijvend eiland gemaakt van riet wonen. Om in de middag door te sjesen naar een net zo koud en nat Copacobana. Ligt aan het zelfde meer. Dat sjesen hield op bij de grens. Iedereen vlot voorzien van het inreis document, mocht een van de trucks niet door, nadat de gegevens in de computer weer up-to-date waren kwam deze later op de avond alsnog. Daar Copacobana niet ver van de grens ligt is de andere truck teruggereden om de groep waar ik in zit op te halen. Ook hier een overnachting met de dag erop eerst een boottocht van ruim 1/1/2u over dit meer naar Isla del Sol. De naam zegt het al: eiland van de Zon. En ja wel eenmaal op het eiland scheen de zon volop. Hier een wandeltocht van 9 km met wat klimwerk gemaakt om eind middag weer terug te varen. Nou het biertje smaakte goed net als het warm eten in een restaurant met Mexicaanse allure.

Dat heb ik nog niet vernoemd. We reizen dus overland met 2 groepen en elke groep z'n eigen Truck. Truck is eigenlijk een combie van een bus en een vrachtwagen. Redelijk comfortable maar zeer deugdelijk voor de wegen hier. Waar soms veel kuilen inzitten of het asfalt ontbreekt. De Trucks hebben zelfs een naam; Carmen en Cameron, handig!!!

En nu dus in La Paz.....wisselen van reisgenoten = 2 dagen rust. Nogmaals echt Megastad is dit, met ook de nodige hoogteverschillen. Je loopt je hier behoorlijk een versuffing. Na m'n wandeling door de stad van gisteren en een avondje met de groep in een Engelse Pub vond ik het voor vandaag ff genoeg met de toerist uithangen. Morgen de 7de Januari nog een dag In La Paz om dan de reis te vervolgen richting Buenos Aeros, waarbij vele plaatsen nog bezocht gaan worden.

Chao Marion