MarionvanDam.reismee.nl

MachuPicchu

Hola,

Ja, ik weet...als ik eenmaal schrijf kan ik niet stoppen. En wat ik allemaal beleef is niet met 2 woorden te beschrijven. En ik zie veel moois, de bergen die gigantisch groot zijn, de landschappen en huizen en bouwstijlen van alle plaatsen waar ik inmiddels geweest ben.

Eerst nog even over de MachuPicchu. Een gigantisch bouwwerk gemaakt door de Inca's in de tijd (1400- 1500 nChr) dat Zuid-Amerika door de Spanjaarden bezet werd. De MachuPicchu is in 1911 door een Amerikaan ontdekt. Het is langst bewaarde geheim van de Inca's. Zij hebben dit gebouwd omdat ze verdreven werden door de Spanjaarden en vluchten naar deze streek. Vanuit hier konden ze een tijdlang de strijd met de Spanjaarden volhouden omdat ze via een omweg hun strijders op pad stuurden. De Spanjaarden hebben nooit de schuilplaats "MachuPicchu ontdekt.

Nu komen er dagelijks ruim 25.000 bezoekers. Zo heb ik dus op Oudjaarsdag de MachuPicchu bezocht en bewandeld. Vanuit het plaatsje Ollantaytambo rijd er een trein in 1 1/2 uur daarheen. Een zeer luxe trein met gratis een consumptie en gereserveerde zitplaats. Voordat je de trein in mag is er ticket en paspoort controle en dit gebeurd nog 3 keer voordat je op de MachuPicchu bent. Want na de trein, is er rondom het station een toeristische marktplaats met eet/drinkgelegenheid waar je niet aan komt om doorheen te gaan want via deze plek gaat er een bus de berg op. Om dan pas echt een wandeltocht over de MachuPicchu te maken. Dit alles onder begeleiding van onze gids. Nadien zelf nog naar de Sungate gelopen (40 min.). De Sungate is een bouwwerk van stenen met 3 vensters. De Inca's wisten dat als de zon door het middelste venster schijnt en de zonnestraal precies de plek aanraakt in de zonnetempel lager gelegen op de berg dat het dan de 21ste van de maand juni is.

Zoals ik al zie in de Andes heb je vier seizoenen op 1 dag, begon het flink te regenen en wilde iedereen terug. Kun je nagaan hoelang de rij mensen voor de bus is als er 25.000 bezoekers tegelijk naar beneden wilde. Daar wij vanuit de MachuPicchu gelijk terug naar Cusco gingen werden we voor de trein om 15.30u verwacht. Maar iedereen was op tijd, trein op tijd om lekker te slapen in de trein. Want uiteindelijk arriveerde we om rond 19.30 u in Cusco waar de reisorganisatie een buffet voor ons geregeld had. Dit om te vieren dat de Hike naar MachuPicchu geslaagd was (op de enkele uitvallers na) en als O&N party.

Zo is iedereen die mee wilde voor het O&N feest mee naar het plein geweest waar vanaf 23.00u volop vuurwerk wordt afgestoken en nog meer te koop is. Ongelooflijk overal zie je mensen met hun handelswaar op straat. Wat heel grappig is om 24.00 u gaat iedereen een rondje om het plein rennen. Chaos alom, maar zonder vervelende incidenten.

Op Nieuwjaarsdag nog eens rustig op me gemak Cusco verkend en had ik m'n schone was weer terug in het Hotel.

Chao Marion

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active