MarionvanDam.reismee.nl

Hiking Machupicchu

Hola,

Vandaag is het 6 januari 2015 en heb eigenlijk nu pas weer rust om mijn blog bij te werken. Voor alle duidelijkheid; op 2 januari zijn we vanuit Cusco vertrokken richting Bolivia waar we 3 januari s'avonds in Copacabana arriveerden. En ik zeg; ''we" daar ik nu een tour met Dragoman maak. Mijn tour is gestard op 26 december 2014 in Cusco en eindigt op 26 januari a.s. in Buenos Aeros. Dragoman organiseert wereldwijd reizen. De reizen bestaan uit een aaneenschakeling van tours, deze tours gaan van plaats naar plaats en doorkruisen zo verschillende landen. Afhankelijk van waar naar waar je wilt reizen zolang duurt dan per individue een tour. Voor alle dagen van de tour is er een programma en gedurende de tour is er continue een wisseling van de groep. De plaatsen waar de wisseling plaatsvind zijn de grotere plaatsen en dan hebben we 2 dagen rust en tijd om voor jezelf te besteden.

Goed, weer even terug naar december j.l. Op zaterdag de 27e begon vauit Cusco de hike naar Machupicchu. De avond voorafgaand was er een briefing door de lokale gidsen. Hierin werd aangegeven het programma, wat je voor spullen mee moest nemen en uitleg over de trektocht op een hoogte boven de 5000 mtr.

Voor een ieder was er een reistas (duffelback genaamd) waar je echt alleen het hoognodige voor 5 dagen in kon meenemen en daarnaast nog je dagrugzak voor vnl. water, poncho, pet, muts, wanten, insectwerend middel en zonnebrandcreme. De maaltijden werden verzorgd door lokale bewoners, en alle goederen werden per paard getransporteerd. Hoe deze mensen dit allemaal organiseerden was echt geweldig om te zien. Want het was gewoon een complete volksverhuizing wat iedere dag plaatsvond. Eten, drinken, tenten en alle toebehoren om het eten klaar te maken en al onze bagage werd dus per paard vervoerd en op de plaatsen waar we lunchten en s'avonds overnachten werd iedere keer een kamp opgebouwd.

De trek die ik met de groep gelopen heb was een community trek. Dit houdt in een wandeltocht van 4 dagen over een van de vele oorspronkelijke Inca trails. Wij liepen de trek van Quillarumiyoc via de Sacred Pampa naar MachuPicchu.

Op de eerste dag s'morgens rondleidingen en bezichtigen van Oude ruines uit het Inca tijdperk in de omgeving van Cusco. Zelf heb ik ff Wikipedia erop nageslagen. Daar de gidsen alles in het Engels uitlegde wat ik goed kan volgen wilde ik toch mezelf wat meer in de geschiedenis verdiepen. Na de lunch begon de eerste etape van 4 uur hiken naar een Hostal die zich op 3000 mtr. hoogte begon.

De paden zijn zeer gevarieerd: stenen, keien, gras, modder en vooral veel klimmen en dan weer dalen. Daarbij kan het weer in de Andes rap omslaan en beleef je in 1 dag 4 seizoenen.

Voor de eerste avond werd de maatlijd door het Hostal verzorgt. De accomadatie was basic, zelfs zo basic dat bij de vijfde persoon (ik) die ging douchen het water op was. Voldoende om opgefrisd te zijn. Smaakte het biertje des te lekkerder.

De andere morgen werden we om 05.30u met warme thee gewekt om na het ontbijt om 07.00u te gaan lopen. Ik kan jullie zeggen en dat was ook vooraf gezegd dat dit de zwaarste dag zou zijn. Die dag 10 uur gelopen om net voor de lunch op 5750 mtr. uit te komen. Dit was echt afzien!. Klimmen, nee dat wil m'n lichaam echt niet. Gelukkig had ik m'n tabletten voor hoogteziekte mee, dus toen ik hoofpijn voelde en duizelig werd, tabletjes gedurende 3 dagen ingenomen. En veel blijven drinken, zoveel dat je urine licht van kleur is en tja dat werd met zeer veel regelmaat de bosjes opzoeken.

Toen ik bij het kamp kwam, direct droge kleren aan met daaronder slaapkleren (Thermo) want na een uur was het donker en zonder verlichting je omkleden in een tent waarbij het buiten flink regent is geen doen. En daarbij na zo'n dag lopen wil je gewoon "liggen" en wel direct na het eten om 20.00u ging iedereen plat om de andere ochtend om 05.30u gewekt te worden.

Het eerste deel van dag 3 ging met 4 x klimmen er nog behoorlijk zwaar aantoe. Waarbij we via een klif over 15 mtr. de Gletcher bereikte en boven de 6000 mtr. uitkwamen. Met het weer hadden we op dat moment mazzel. Droog, beetje zon maar flink wat wind terwijl het pad aan de andere kant de berg af besneeuwd was.

Maar goed hierna geen klimmen meer, alleen afdalingen en bereikte we na die dag 8 uur gelopen te hebben het kamp. Voor toilet werd er op iedere lokatie waar we overnachten 2 tentjes opgezet met erin een gat in de grond voor je behoefte. Voor de verfrissing kregen we s'morgens een teiltje warm water. Nou ik heb dat even overgeslagen. Te koud. Was dolblij met m'n huggies en eerlijk gezegd boeide het douchen mij ff niet zo.

Voor de vierde dag stond er 4 uur wandelen gepland wat afdalend ging door de vallei en langs een bergrivier. Rond de middag bereikte we Ollantaytambo. Alwaar we accomodatie hadden in een waanzinnig mooi en luxe Hostal. Hoe je dan na 4 dagen een douche waardeert!!...en niet te vergeten toilet. Maar door zo'n trek te lopen krijg je wel een goed beeld van het leven in de bergen toen tijdens de Inca's maar zeker ook nu want er leven gewoon mensen in huisjes (hutjes) gemaakt van modder en stro in de bergen. En geen electra of andere luxe.

Nadat zo'n 30 man/vrouw gedoucht had werden we om 16.00 verwacht om in dit plaatjse nog een rondleiding naar een ruine van een Inca tempel te krijgen. De gids die we hadden was super enthousiast en qua informatie ontbrak het aan niets om uitleg te geven. De Inca cultuur en alles wat er over te bezichtigen is, vind ik boeiend. Zeker de archeotectologie die men ervan ontdekt heeft interesseert me.

Vervolg: MacchuPicchu