MarionvanDam.reismee.nl

excursies

Hola!

Zoals ik gisteren beloofd had hier een update m.b.t de excursies. Sta inmiddels startklaar om opgehaald te worden om naar Mariscal Int'l Airport gebracht te worden om vanavond naar Cuzco te vliegen.

Wonderlijk hoe alles weer in m'n rugzak past. Alles heeft wel zo'n z'n vaste plek en m'n kleren doe ik in setjes in een plastic zak. dus als ik iets nodig heb trek ik niet gelijk alles overhoop. Zo is m'n rugzak net een klein huisje. Onderin de zware spullen= de berging, zijvak met toiletspullen= de badkamer, ander zijvak= voor linnenkast met underwear en badkleding, het grote vak= woonkamer met de voornaamste kleding en bovenop (noem ik m'n hoedje) de zolder= voor slaapzak en alles EHBO spullen. Daarnaast nog een dagrugzak waar voor als ik vlieg een setje kleren in zit met toilet spullen. Dit voor het geval de grote rugzak niet mee komt. Ben erop bedacht maar hoop het niet mee te maken.

Oke, in volgorde de excursies.

De eerste wwek in Quito s'morgens Spaanse les,s'middags op pad met m'n lerares.

Oude stad 08-12: 4 grote kerken domineren deze plaats en is voor de Katholieke bevolking erg belangrijk. Daar in vroegere tijd een Spaanse priester hier het Katholieke geloof geintroduceerd heeft. Een kerk die momenteel gerenoveerd wordt is van binnen volledig met goud bedekt. Er zijn weinig ramen aanwezig maar het goud en daar waar lichtinval is lijkt het of dat binnen de zon schijnt. De overheid bekostigd die renovatie volledig vanwege het historisch belang en het Katholieke geloof dat voor vele Ecuadorianen dagelijks aanbeden wordt.

Historisch Museum 09-12: Museum over de Historie van Ecuador/ Zuid-Amerika/ Quito, erg waardevolle spullen heeft men hier geëxposeerd. De oorsprong gaat terug naar de Indianen, die vanuit het noorden van America zich verplaatsten naar Zuid-Amerika. Zuid-Amerika werd toen beheerst door 3 indianenstammen, die t.o.v. indringers geen prettige praktijken op na hielden. de bekendste stammen zijn de Inca's en Mayo's. Ergens in de Jungle van Colombia leven nog 2 stammen die nog geheel afgezonderd van de wereld volgens hun eigen cultuur leven. Dus...vreemde zijn niet Welkom!

Markt 10-12: een overdekte markt waar groente, fruit, vlees, vis, kaas in een grote hal tot aan de nok toe ligt opgestapeld. Hier worden de organen van alle dieren gegeten en is een delicatesse. Bij het zien en ruiken is je eetlust verdwenen.

Middle of the Eart 11-12: ligt ruim een uur met de bus rijden van Quito af, hier is door vroegere wereldreizigers ondekt dat hier de zon het dichts bij de aarde staat en vanaf dit punt zijn GPRS locaties tot over de hele wereld uitgezet. Men heeft hier een woonsituatie nagebouwd hoe een gemeenschap leefde. Naast de proef met het water, laten ze met een ei zien dat de zwaartekracht 0 is. Hoe? een ei met de breedste ronding op een spijker laten staan. Echt het kan!

Teleferico 12-12: vanuit de stad met een taxi naar de kabelbaan, hier ga je met een gondel de berg op om op 4.100mtr hoogte uit te stappen. Bij onbewolkt weer een fantastisch uitzicht op Quito. Wij waren vroeg gegaan en weinig bewolking. Een flinke wandeling gemaakt en net voor de hevigste regen terug naar beneden. Het weer is hier s'morgens meestal zon, dan bewolking met s'middags regen en daarna zon. Dan is het bloedheet. Men noemt dat hier FrioSolo, hete zon na regen.

Via de talenschool kon ik (tegen betaling) het weekend mee op excursie. Ondanks dat ik na m'n vertrek uit NL wel toe was aan een rustdag ben ik wel meegegaan. En na dit weekend stond de week naar de Jungle gepland dus nu meegaan of ooit zelf bezoeken.

Zaterdag 13-12: om 06.00u de deur uit om op tijd te zijn op het verzamelpunt. Reina Foch een plein temidden van het uitgaansgebeuren. Vanaf daar 1 uur rijden naar Papagaoy een Hostel om daar overige mensen en maoutainbikes op te pikken en de sanitaire stop. Doorgereden naar Cotopaxie om de wandeling tot op 5.000 mtr. hoogte te gaan maken. Cotopaxie is ooit een aciteve vulkaan geweest maar nu een Gletsher. Dus bovenaan aangekomen sta je in de sneeuw. De lucht was blauw en de zon scheen dus geen last van de kou en ook niet van hoogteziekte. Wel een adembenemend uitzicht. Na de afdaling gingen we het laatste stuk per moutainbike. Linke soep met de toeringcars toeristen op je hielen die in volle vaart langs komen. Zonder 1 schrammetje bij een lagoon gearriveerd. Wel lag om de haverklap m'n ketting eraf, maar na 3 pogingen had ik de juiste versnelling te pakken en ging het soepeltjes bergafwaarts.

Op de terugweg lunch (15.30u), bathroom en pitten in de bus tot die in Quito was.

Zondag 14-12 Quotoayalake. Is een meer in een vulkaan. De berg ligt 2 uur rijden van Quito maar ook dit is weer wonderschoon. Azul blauw water, je moet wel 40 min. een steil pad af naar beneden lopen. Maar dan is de omgeving ook prachtig. De weg terug is qua tijd eens zo lang volgens de gids. Maar met nog 5 diehards waren we binnen 50 min. boven.

Beide excursies zijn al een goede training en ervaring voor mezelf hoe ik lichamelijk op grote hoogte reageer tijdens fysieke inspanning. So far so good!

Was ik er al niet gerust op dat ik tijd genoeg zou hebben om na deze excursie m'n spullen voor de Jungel te pakkken. Nou kantje boord. Vanwege "traffico terrible" om 19.45 u terug en om 20.00u taxie was gezegd 20.30u om de nachtbus van 21.30 u te halen was het sjezen. Eenmaal in bus pitten. Doordat de bus flink doorgereden had waren we om 03.30u in Coca. Dus werd ervoor ons buiten een matras neergelegd om nog te slapen want om 10.00u zouden we pas opgehaald worden om naar Eco Jarina Lodge in de jungle te varen.

Hier dagelijjks Spaanse les en op excursie met een gids de jungle in, heb een krokodil gezien, apen, vogelspinnen, vlinders zo groot als vogels en mieren zo groot als de NL spin. Jaime m'n gids heeft me veel over de amazone verteld wat er leeft maar vooral over de vele bomen met hun medicinale werking. Echt top!!

In de avond van vrijdag op zaterdag (19/20-12) terug naar Quito. Was een beetje pissig op m'n lerares. Sliep ik net moesten we uitstappen. En niet uitleggen he, tja ze spreekt geen Engels. Bleek dus dat er vanwege de feestdagen beperkt One-way bussen rijden. Dus met 3 bussen en 2 overstpappen om 01.30u in Quito waar mijn Ecuadoriaanse familie een kerstfeest hadden. loeiharde muziek waar ze op danste. Ik heb vriendelijk bedankt. Gedouched, oordoppen in en slapen tot vroeg in de morgen. om uitgerust op te staan. Die dag niet veel gedaan want s'avonds stond de nachtbus naar de kust gepland. Ruim 10 uur bussen. En zoals ik al verwachte had de organisatie geen vervoer geregeld naar het busstation in het zuiden. Op mijn bellen geen gehoor. Grrrr!!. Goed toen zelf de bus gepakt. Na 1 1/2 uur en 2 bussen voor $0,25 dollarcent was ik er stipt om 19.30u. Blij en niet blij daar de nachtbus om 19.30 u zou vertrekken en ik mijn lerares nergens zag. Toen Gustavo (dir. talenschool) in m'n hollands (verstond die hopelijk niet) dat ik not Amuced was. Blijkt dat de bus om 20.45u vertrok pffffff. Happy End!!!

Op naar Porto Lopez, het zien van de Pacific Ocean is echt Mega hugh, hoge golven, wind en zon. Echt geweldig. Toen heb ik ff m'n eigen plan getrokken en ben 1 1/2 uur langs het strand gaan lopen. Om de dag erop met een motorboot met 2x 150 pk Isla de Plata te bezoeken. Een eiland wat door aardverschuivingen los van Galapagos is gekomen. Eiland is een Eco reservaat met het zelfde milieu/natuur als op de Galapagos. Na een wandeling (met gids) de bewoners gespot: Azulen en Fregatten (vogels die nu broedtijd hebben) in een baai gesnorkeld.

Noot:alle uitstapjes en excursies is onderdeel van deze combi tour, dus organiseer hier zelf terplaatse niets aan.

Oke lieve mensen na deze dagen aan de kust was ik vanmorgen om 05.30 in m'n homestay te Quito en zie ik op de klok dat over 12 min. de taxi er is. Zodra ik Wifi heb in Cuzco over eerder bericht ik weer en voor nu Bien Felice Navidad, Chao en fun met lezen.

xxMarion

Reacties

Reacties

Petra

Beste marion, wat een indrukken en ervaringen beschrijf je. Ben benieuwd hoe je de kerstdagen gaat doorbrengen, maar ben ontzettend nieuwsgierig naar je bezoek van de Galapagos eilanden. Dame veel plezier toegewenst, groetjes Petra, Jacob en Ansel

Marion van Dam

Beste Petra, Jacob en Ansel,
Dank jullie wel, ik heb de kerstavond/-nacht op het vliegveld van Lima doorgebracht. Gisteravond vanuit Quito richting Cusco vertrokken om een overstap van 6,5 uur in Lima te hebben. Om 05.05 u verder gevlogen en om 06.20u in Cusco geland. Nadat ik mij gesetteld had in het hotel naar een plein gaan lopen (niet ver bij het Hotel CahuideYsaphi vandaan) en waar ik met de taxie die mij van het vleigveld opgehaald had al overheen gereden was.
Volop cafetjes etc. waar je via de achterdeur door naar binnen gaat en via de binnenplaats op de eerste verdieping uitkomt waar dus de eet/drink gelegenheid is. Hier ondanks de slaap de feestelijkheden aanschouwd onder het genot van appeltaart en een biertje. Terug naar het hotel om nu bij en uitgeslapen jullie te berichten.

Marion van Dam

ps: versturen ging iets te vlot. Op de Galapagos ben ik de maand februari. Nu een tour naar Buenos Aeros van 26/12-2014 t/m 26/01-2015.
Groeten Marion

Valentine

En, hoe smaakt het bier daar?
Groetjes Valentine

Marion

Bier smaakt naar "meer'' zeker na een week droogstaan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active